یک فایل یک فایل

اطلاعیه فروشگاه

اطلاعیه به دارندگان حسابهای بانک ملی : باتوجه به اینکه سقف حداقل خرید کارت های بانک ملی مبلغ 5000 تومان میباشد لذا برای خرید مبالغ کمتر از 5000 تومان از کارت های سایر بانک ها استفاده نمائید .... پس از پرداخت موفق لینک دانلود به طور خودکار در اختیار شما قرار میگیرد و به ایمیل شما نیز ارسال میشود. با تشکر

دانلود مقاله کامل درباره حقوق زن در اسلام

دانلود مقاله کامل درباره حقوق زن در اسلام

 

 

 

 

 

 

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل: Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه :23

 

بخشی از متن مقاله

مقدمه:

آنچه را که می خوانید گزیده ای است از نوشته های گرانبار دردانه ای بزرگوار، متفکر، فیلسوف و فقیه ای عالی مقام شهید گرانقدر استاد حاج شیخ مرتضی مطهری(قدس سره) که رهبرو بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت این علامه دهر فرمودند: « او با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم و بی اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روانبخش است، و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیده نشات می گرفت، برای عارف و عامی سودمند است.»

امید که با عنایت به فرمایش این اسطوره نبرد حق علیه باطل که فرمودند: « من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه می کنم که کتابهای این استاد عزیز را نگذارند با دسیسه های غیر اسلامی فراموش شود.»

این خلاصه تلاشی است هرچند کوچک به پاس زحمات آن روحانی عالیقدر و امید که در درگاه حق قبول واقع شود . 

کتاب « نظام حقوق زن در اسلام» کتابی است مشتمل بر سلسله مقالاتی از این استاد عزیز در باب خواستگاری،زن، استقلال اجتماعی، اسلام و تجدد زندگی، مقام زن در قرآن ، حیثیت و حقوق انسانی، مبانی حقوق خانوادگی، تفاوت های زن و مرد ، مهر و نفقه، ارث، طلاق و …

 

ایشان در مقدمه این مجله چنین نوشته اند:

« مقتضیات عصر ما ایجاب می کند که بسیاری از مسائل مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد و به ارزیابی های گذشته بسنده نشود.» نظام حقوق و خانوادگی از جمله این سلسه مسائل است. در این عصر چنین فرض شده که مساله اساسی در این زمینه،      « آزادی زن» و « تساوی حقوق» او با مرد است . همه مسائل دیگر فرع این مساله است.

اساسی ترین مساله در مورد « نظام حقوق خانوادگی» لااقل در ردیف مسائل اساسی این است که  آیا نظام خانوادگی نظامی است مستقل از سایر نظامات اجتماعی و منطق و معیار ویژه ای دارد، جدا از منطقها و معیار هایی که در سایرتاسیسات اجتماعی به کار می رود. یا هیچ گونه تفاوتی میان این واحد اجتماعی با سایر واحد ها نیست؛ و این واحد همان منطق و همان فلسفه و همان معیارها حاکم ا ست که بر سایر واحد ها و موسسات اجتماعی؟ وثیئه این تردید «دو جنسی» بودن دو رکن اصلی این واحد از یک طرف و توالی نسلی والدین و فرزندان از جانب دیگر است.

دستگاه آفرینش، اعضای این واحد را در وضعهای « نا مشابه» و نا همسانی و با کیفیات و چگونگیهای مختلفی قرار داده است. اجتماع خانوادگی اجتماعی است «طبیعی، قراردادی» یعنی حد متوسطی است میان یک اجتماع غریزی( مانند اجتماع زنبور عسل و موریانه که همه حدود و مقرارات از جانب طبیعت معین شده و امکان سرپیچی نیست) و یک اجتماع قراردادی ( مانند اجتماع مدنی انسانها مه کمتر جنبه طبیعی و غریزی دارد ).

ایشان در ادامه با اشاره به نظر قدمای فلسفه که فلسفه زندگی خانوادگی را بخش مستقلی از حکمت عملی می شمرند.

بزرگانی چون« افلاطون در رساله جمهوریت ، ارسطو در کتاب سیاست، بوعلی در کتاب شفاء » و در ادامه با اشاره به گروهی از نویسندگان و متفکران دنیای غرب از قرن هفدهم به بعد همانند ژان ژاک روسو، ولنزوفتسکیو، این گروه را محق به داشتن حق عظیمی بر جامعیت بشریت چونان مکتشفان ، مخترعان بزرگ می داند.

استاد شهید مطهری در این کتاب با دیدی عمیق و موشکافانه در لابلای صفحات تاریخ چنین متذکر می گردند که : « در همه نهضت های اجتماعی غرب از قرن هفدهم تا قرن حاضر محور اصلي دو چيز بود: « آزادي» و « تساوي» و نظر به اينكه نهضت زن در غرب دنباله ساير نهضت ها بود و بعلاوه ، تاريخ حقوق زن در اروپا از نظر آزادي ها و برابريها فوق العاده مرارت بار بود .

در اين مورد نيز جز درباره « آزادي» و «تساوي» سخن نرفت.

به عقيده ايشان اساس و مبناي حقوق طبيعي و نظري خود طبيعت است و اگر انسان از حقوق خاصي برخوردار است كه ديگر مخلوقات زنده از آنها بي بهره اند، ريشه اش طبيعت و خلقت آفرينش است و اگر انسانها نيز در حقوق طبيعي مساوي هستند و بايدآزاد زندگي كنند اين فرماني است كه در متن خلقت صادر شده است . و دليل جز آن ندارد.

در پرتو اكتشافات و پيشرفت هاي علمي زيستي و رواني ، تفاوت هاي دو جنس روشنتر و مستدلتر گشت و اين بي توجهي به اختلافات و تفاوت هاي موجود بين زن و مرد و لحاظ نكردن حسابهاي جداگانه و مانند هر انسان ديگر آزاد آفريده شده و از حقوق مساوي بهره مند بايد گردد . ولي او انساني است با صفات، خصوصيات خاص و مرد انساني است با صفات و خصوصيات ديگر .

زن و مرد در انسانيت برابرند ولي دو گونه انسانند با دو گونه خصلتهاو هرگونه روانشناسي و اين اختلافات ناشي از عوامل جغرافيايي و يا تاريخي و اجتماعي نيست. كه مطرح و پايه گذاري شده در متن خلقت و آفرينش انسان است.

پس از هرگونه عملي بر ضد طبيعت و فطرت با توجه به هدفمند بودن اين دوگونگي ها، عوارض نا مطلوبي به بار مي آورد .

استاد عقيده داشتند كه آنچه در نهضت تساوي و آزادي حقوق« زن و مرد » توجه نشد اين بود كه تساوي و آزادي شرط لازمند، نه كافي.

تساوي حقوق يك مطلب است و تشابه حقوق يك مطلب ديگر.

برابري حقوق زن ومرد از نظر ارزشهاي مادي و معنوي يك چيز است، همانندي و همشكلي و همساني چيز ديگر.در اين نهضت عمدا يا سهوا « تساوي» به جاي «تشابه» به كار رفته و « برابري» با همانندي يكي شمارده شده ، « كيفيت» تحت الشعاع « كميت» قرار گرفت . انسان بودن زن موجب فراموشي « زن بودن» وي گرديد.

در لابلاي اين تسامح و سهل انگاري نه فقط شتابزدگي كه آثاري از بهره كشي هاي اقتصادي از سوي سرمايه داران انقلاب صنعتي ديده مي شود ، و جهت استناد به اين موضوع به بخشي از نوشته هاي آقاي ويل دورانت در فصل نهم كتاب « لذات فلسفه» در باب اوضاع زنان در ويتانيا كبير آن روزها اشاره مي نمايد .

اما آنچه كه مايع مباهات و افتخار است حضور معجزه آساي كتابي است تدويني در قلمرو اسلام به نام قرآن كريم كه در عصر نزول خود گامهاي بلندي به سود زن و حقوق انساني او برداشت. چنانچه يا اشاره به آيه40 از سوره «يس» اين تساوي و آزادي در مدار و مسير طبيعي و نه خارج از فطرت مورد تاكيد قرار گرفته است. شرط اصلي سعادت زن و مرد را حركت هر يك  در اين مدار ذاتي و فطري مي داند .

استاد در پيشگفتار اين كتاب با اشاره به مشكل جهاني روابط خانوادگي و نقل قول از نويسنده معروف كتاب « تاريخ تمدن» آقاي ويل دورانت جامعه غربي را داراي مشكلات و معضلات عديده اي در اين زمينه چون بهم خوردن نظم خانوادگي و سست شدن پايه ازدواج، كاهش روابط عاطفي خانوادگي، ابتذال زن و جانشين شدن هوسهاي سطحي به جاي عشق، افزايش دائم التزايد طلاق و ... مي داند و عقيده دارد كه اين جوامع عليرغم پيشرفتهاي چشمگير در علوم و فنون و خدمات در اين مسائل بسيار غوطه ور و گرفتارند .

ايشان بر خلاف عقيده جبري بودن عملكرد تاريخ به واسطه زندگي صنعتي و پيشرفت علم و تمدن در سستي نظم خانوادگي و راه يافتن فساد در آن معتقدند كه اين ابهام گسيختگي خانوادگي در اروپا معلول دو چيز است :

1-                      رسوم و عادات و قوانين ظالمانه جاهلانه تا قبل از اين دوره

2-                       پيمودن مسير اشتباهي در حل و اصلاح اوضاع و احوال زنان.

در بخش اول كتاب استاد با نگاه تيزبين و شفاف خود رازي از رازهاي گزينش را بيان مي كند . اينكه در طبيعت، مرد مظهر طلب و عشق و تقاضا آفريده شده و زن مظهر مطلوب بودن ، معشوق بودن. زن شمع و مرد بسان پروانه .

و اين يكي از تدابير حكيمانه و شاهكارهاي خلقت است كه در غريزه مرد نياز و طلب و در غريزه زن ناز و جلوه قرار داده است . لذا تقاضاي همسر و خواستگاري بزرگترين عامل حفظ حيثيت و احترام زن است .و در دنباله به عقيده ويليام جيمز آمريكايي اشاره مي كند كه معتقد بود « حيا و خود داري ظريفانه زن غريزه نيست بلكه دختران حوا در طول تاريخ دريافتند كه عزت و احترامشان به اين است كه به دنبال مردان نروند ، خود را مبتذل نكنند و از دسترس مرد خود را دور نگه دارند . زنان اين درسها را در طول تاريخ دريافتند و به دختران خود ياد دادند. »

استاد با اظهار تعجب در انتقاد از يكي از قوانين مدني پيشنهادي آقاي مهدوي از لهن قانون به گونه اي كه مرد را خريدار زن نشان مي دهد انتقاد مي كند و      مي گويد همانجور كه طلبه و دانشجو خريدار علم است ، متعلم خريدار معلم و هنرجو خريدار هنرمند ، ديگر در اين گونه و روابط مالكيت معني نداشته بلكه به حسب قانون آفرينش « مرد» نيز خريدار وصال زن است نه خريدار رتبه او.

هنر زن اين است كه توانسته مرد را در هر مقامي و هر وضعي كه بوده است به آستان خود بكشد . پس آنسان كه مرد مظهر نياز و طلب و خواستاري است ، زن نيز مظهر مطلوبيت و پاسخگويي است .

*** متن کامل را می توانید بعد از پرداخت آنلاین ، آنی دانلود نمائید، چون فقط تکه هایی از متن به صورت نمونه در این صفحه درج شده است ***


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
file02_1808941_5347.zip50.7k





آخرین محصولات فروشگاه

محبوبترین محصولات